Trolltrumman
InvisionFree - Free Forum Hosting
Free Forums with no limits on posts or members.
Learn More · Sign-up Now

Trolltrummans arkiv.

Välkommen till Trolltrummans arkiverade forum.
Observera att det går inte längre att registrera sig.
Klicka här för att komma till Trolltrumman.net och delta på mötesplatsen.
Pages: (3) [1] 2 3  ( Go to first unread post )

FULLMÅNEMÖTEN 2007, Varje fullmåne kl. 20.00. OBS:Se post #1
Trolltrumman
Posted: 2006-01-18, 20:27

Administrator

Group: Admin
Member No.: 50

F U L L M Å N E M Ö T E N 2007
delade, fast tillsammans

Ta mig till diskussionerna (Du behöver vara inloggad).

"Spindlar som väver nät tillsammans kan binda ett lejon", säger man i Etiopien. Det är ord som vi ska hålla i minnet då vi jobbar tillsammans på Trolltrummans Fullmånemöten.

Det innebär att vi på var sitt håll i landet jobbar shamanskt el. liknande tillsammans varje fullmåne med start kl 20.00 och framåt så länge man kan/har lust. Är man i samma stad, eller nära varandra tycker vi givetvis det är bäst om man träffas och jobbar tillsammans.

Forumets medlemmar har bidragit med varje fullmånes mål/intention.

* Vi reser över samma Mål/Intention och delar sedan med oss av det vi lärt här på forumet för att komma närmare Sanningen och binda ihop trådarna.

Eftersom Trolltrummans motto är "Shamanisera mera!" vore det kul, om man bor nära varandra, att alltid försöka träffas och jobba ihop i grupp.

* Varje gruppresa utgår från samma plats i "andevärlden" för att vi skall få gemensamt avstamp och ett enat fokus. Resan går från en plats som ägnar sig gott för syftet och är full av kraft. Platsen är en dös (stencirkelgrav) som också återfinns fysiskt i vår värld.

Vi samlas runt dösen och går sedan in i öppningen och tunneln om man skall Ned. Går resan Uppåt tar man sig upp på det sätt man kan bäst - det finns t.ex. en brasa en liten bit därifrån på vars rök man kan klättra.

Ett tips är att (i vår värld) hålla något kraftföremål i handen då vi reser, något som andra kan känna igen oss på. Det kan nämligen vara svårt att se personers ansikten eller generella drag i början, men kanske lättare att känna igen "rävpojken med kristallen" t.ex.

* Skriv sedan ned dina erfarenheter direkt, så att inga detaljer går förlorade i minneslabyrinten, för att sedan posta dom här i forumet. Skriv gärna kort och kärnfullt.

Platsen
Det surrar av kraft i markerna kring platsen vi reser ifrån. Luften är klar och frisk med en mängd dofter. Centrum är en gammal stendös, en grav, som består av en rund jordhög med en stenkrets av uppresta stenar. Dösen har en halvstor öppning in i det väntande upplysande mörkret. I fullmåneljus kan man se uråldriga symboler och tecken ristade i stenen.

En bit bort brinner en eld på vars rök man kan ta sig uppåt. Dösens väktare har visat sig vara en gammal man som tystlåtet håller ett vakande öga över dösen och oss.

user posted image

Här samlas vi. Här börjar det!

Fullmånetider & Resans Mål

26 okt
24 nov
24 dec

Ons 3 jan. Mål/Intention: [b]Hur kan jag övertyga mej själv och andra att det är hög tid att agera för att minska utsläppen av växthusgaser?

Måste jag duscha och tvätta håret varje dag? Semesterresan till Kanarieöarna... går det inte lika bra att paddla på Klarälven? Bilen då, det händer ju då och då att det går ett tåg. Måste jag äta kött varje dag.. går det inte att bli deltidsvegetarian?

Frågorna är många och det gäller att förankra svaren i både hjärna och hjärta. Det här känns mer som ett upprop till ett politiskt apellmöte än till en fullmåneresa men det är bråttom! Det ena utesluter inte det andra.[/B][/color]

2 feb - Mål/Intention: Hur finner vi Frid och Fred?

Det var dags för en fullmåneträff under syftet frid och fred. Vad som kan göras för att skapa detta på jorden där det behövs och vills ha.

3 mars - Mål/Intention: Utbrändhet; Hur kan jag som botare behandla det?

Vi har fått ett nytt ord; "utbrändhet". Betyder det att vi, varje gång vi känner oss lite nere eller stressade, ska sjukskrivas? Nej, såklart inte. Det är inte det som är utbrändhet.
Utbrändhet går mycket djupare än så (även om det kan tyckas att många kanske tror att dom har hittat en billig utväg i och med "stressymtomen", dessa personer är dock inte utbrända på riktigt) och är ett resultat av för höga krav i ett mycket mer stressframkallande, omänskligt civilisationssamhälle.

Vår fokus under månen är dock inte på orsaken till utbrändheten, utan hur vi kan bota den då den väl brutit ned en människa.

2 april - Mål/Intention: Hur kan vi förbättra vår föda?

Det är orosamt hur vi är i händerna på kapitalet när det gäller något så viktigt som vår föda. Maten och råvaror manipuleras (ex genteknik, transfetter och alldeles för mycket socker) för att tåla långa transporter, lång lagrinringstider och maximala vinster. Det känns oroande med tanke på vilken mat vi "tvingas" ge våra barn.

Hur ska vi göra för att bryta "dårarnas" framfart med våra livsmedel. Kan det vara en intetion?

2 maj - Mål/Intention: Hur kan vi bli bättre människor mot våra medmänniskor?

Samhället har förändrat sig. Framförallt människornas attityd mot varandra. Förr brydde man sig mer om varandra, det fanns solidaritet.

Vart har den solidariteten tagit vägen? Försvann den i storstäderna? Nu finns det ingen som bryr sig längre, varken om djur eller medmänniskor. Hur kan man göra för att förändra detta; för få bort egoismen, och öppna folks sinne för varandra igen?

Att bry sig om sin nästa lite mer. Hjälpa varandra istället för att stjälpa och gotta sig i andras olycka.

6 september - Mål/Intention: Kyl ned Nordpolen med Rimtursars hjälp!

Nu om någonsin behöver vi Rimtursarnas (frostjättar) hjälp med att kyla ner och sakta av västvärldens orimliga tillväxt med stressade kvartalsrapportsekonomier, förväntningar och börsrallyn - ja allt det där som gör att vi hetsiga människor offrar Moder Jord på Mammons altare. Vi behöver Rimtursarnas hjälp att kyla ner hela planeten.

I DN i fredags fanns att läsa att det snart kommer att vara öppet hav vid nordpolen under sommaren och att oljebolagen då ser möjligheter att öppna nya oljefält i norr. Ruggigt!

Så vår resa går till Nifelheim för att träffa Rimtursarna och be om hjälp med detta.

26 okt. Intention/Mål: Bevara gamle Brunpäls!

I det sista har gamle Brunpäls blivit skjuten för att han kommer för nära folk. Han kommer för nära folk för att han går in i städer. Han går in i städer för att skogarna är honom för små. Skogarna är för små för att vi brer ut oss för mycket.

Brunpäls går in i städerna för att söka mat. Han är hungrig och han söker lätta byten i soptunnor och sånt. Luktar gott.

Denna fullmåne vänder vi nosen mot skogen och låter pälsen växa på ryggen. Vi vill försöka få gamle Brunpäls att förstå att hålla sig till skogen och vi vill locka mer vilt åt hans håll och, nu inför vintern, styra hans nos i rätt riktning till frodiga bärmarker!!

Glöm inte att dela med dig av dina upplevelser efter resan här.

Ta mig till diskussionerna (Du behöver vara inloggad).

Månen just nu:
user posted image

This post has been edited by Thomas on 2007-11-24, 21:29
Thomas
Posted: 2006-12-06, 14:21

shamanisk

Group: Moderator
Member No.: 2

Det var det det - ett år under fullmånen - stort tack till alla er som bidragit med Mål/Intention och som deltagit i vått och torrt respect.gif

Jag tycker det har varit mycket intressant att göra det här, dels utifrån kontinuiteten men framför allt för alla de gånger vi verkligen reste till samma plats och såg varann! Jag tror det har varit en stor bekräftelse för många att detta verkligen inte bara händer "i skallen" på oss.

---

I början var det många som reste tillsammans och det var stort intresse, sen falnade det av ganska snabbt och det var nästan ingen som gjorde resorna längre (antar jag eftersom ingen skrev om ngting) och det var tomt då man kom till platsen. Jag har funderat på vad detta beror detta på?

Tidsbrist har varit min egen ursäkt då jag inte gjort resorna som jag i början brann så för, men vaddå.. det handlar ju inte om det egentligen, utan bara en bortprioritering av det arbetet gentemot andra mundana skitsaker. Så har jag lärt mig det.. smile.gif

Jag skulle i a f vilja ha lite feedback och tankar kring (om vi ens fortsätter med detta nästa år) hur vi kan göra det bättre.

Tråden är öppnad för feedback - skriv från hjärtat, ju ärligare och mer rättframt ju bättre.

Tack för månarna, tack för upplevelsen!
Thomas

--------------------
Don't be so open minded that your brain falls out!
kraa
Posted: 2006-12-07, 10:33

Medlem

Group: Members+
Member No.: 181

Thomas!
Tack för att du hållit denna aktivitet levande trots att många av oss andra fallit av.
Jag ser gärna att det fortsätter. Och har planer på att prova en resa till sista fullmånemötet i efterhand (får se om det går).

Tidsbrist är det inte, prioriteringar.... ja. För min del har mina resor under hösten haft en märklig utveckling. Jag har inte fått svar utifrån de syften jag rest på, utan har fått helande och "verktyg" varenda gång jag rest. Mina hjälpare tycker att antagligen att jag behöver hjälp att hitta min kraft igen hmm.gif

Temana (heter det så i pluralis?) för resorna har varit intressanta. Så om du orkar och har lust ser jag fram emot nya chanser att delta. Precis som du skriver känns det som en viktig bekrätelse, att vi kan mötas i den icke ordinära verkligeheten.

Stort tack till dig för årets fullmåneresor respect.gif

Jag hoppas kunna bidra med min "mirakelresa" inom kort.

--------------------
Gör mot andra vad du vill att dom ska göra mot dig.
Metal_tiger
Posted: 2006-12-07, 13:41

Medlem

Member No.: 440

Jag har nu varit med i mitt första fullmånemöte och hade jag vetat om detta tidigare hade jag absolut varit med ända från början.
Nu blev det så att jag bara har varit med på sista fullmånemötet detta år.

Jag ser fram emot och hoppas att det blir fler fullmånemöten.
Det var en spännande resa och platsen hade väldigt mycket kraft, ett bra val.

Fortsätt gärna med fullmånemötena så ses vi där.

Med varma hälsningar / Metal_tiger

--------------------
"Tyst är skogen och nejden all,
livet där ute är fruset,
blott från fjärran av forsens fall
höres helt sakta bruset.
Tomten lyssnar och, halvt i dröm,
tycker sig höra tidens ström,
undrar, varthän den skall fara,
undrar, var källan må vara."

"Tomten" av Viktor Rydberg

Metal_tiger's blog
Grå Arne
Posted: 2006-12-07, 17:22

Medlem

Member No.: 308

Förra fullmånemötet, mitt första, ville jag så mycket. Jag, som är en andlig ensamvarg i vardagslag (känner inga i närheten att ty mej till) kände att här är det, that's it, äntligen, min flock finns. Den är bara spridd i många skogar. Stora förväntningar....och ni vet hur det går.....det blev ingenting förutom en massa buller i skogen. Och det är ju inte så upplyftande att skriva inlägg i Trolltrumman om det man själv ser som ett misslyckande. Så den gången bidrog jag med min tystnad. Men insåg ganska snart att det var ännu en lektion i livets skola, att jag har mycket kvar att lära.
Nu andra gången tog jag det lite lugnare, mindre krav på mej själv och då öppnades mina sinnen. Såg mina hjälpare såg er andra.
Och nu ser jag med förväntan och tillförsikt fram mot kommande fullmånemöten.
För det här var väl bara början eller...? Så snabbt släpper man väl inte en sån här godbit.

--------------------
Skapare, visa mig min väg och gör mig villig att vandra den.
Fritt efter Heliga Birgittas bön
BotHild
Posted: 2006-12-07, 20:48

Medlem

Member No.: 252

Jag började delta i fullmånemöte i total entusiasm, men det verkade vara just vid ett sådant som det inte var så många som deltog i. Jag har inte prioriterat det sedan, men har hela tiden tänkt att jag skulle göra det. Jag vill gärna ha fler chanser att delta och hoppas att flera kommer att ge det lite mer tid.
Jag vet med mig att jag inte ännu inte bidragit med något tema, men vill gärna det i längre fram. Precis som jag vill att andra ska vilja göra det.

En sak jag tänkt på är att vi i berättelserna blandar perspektiv lite. Kanske skulle det vara lättare att skriva ner med hjälp av frågor, så att man kan tänka på själva ämnet och metoder, tekniker och andra shamanska spörsmål. Har inte riktigt klart för mig vad jag egentligen menar, men jag vet att tanken har slagit mig tidigare... /BotHild

This post has been edited by BotHild on 2006-12-07, 20:50
BotHild
Posted: 2006-12-07, 20:55

Medlem

Member No.: 252

Jag blir alltid lika inspirerad av att läsa reseberättelser från fullmånemöten! biggrin.gif /BotHild
Fylgja
Posted: 2006-12-09, 18:45

Långsam Vandrare

Member No.: 295

Jag har inget tips, men vill bara säga att jag tycker det var en otroligt bra grej och att jag hoppas vi kan fortsätta samlas. Nu har jag själv inte varit så aktiv av olika skäl, men som sagt; vilja finns!

--------------------
// Lie
Grå Arne
Posted: 2007-01-01, 23:00

Medlem

Member No.: 308

Hur blir det med fullmånemöten 2007? Det är ju snart dax för årets första fullmåne.
Kan misstänka att svaret kan bli att det har kommit in få (eller inga) förslag till teman.
Ja, jag har i alla fall inte kommit med några idéer till Thomas ännu. blush.gif
Men jag vill ju så innerligt gärna känna styrkan i att mötas tillsammans med er andra.

Ett litet förslag helt öppet:
Visserligen har det varit tema "Moder Jord" minst 4 gånger 2006 men efter att ha sett Al Gores film "An Inconvenient Truth" inser jag att här behövs allt vad vi har av möten, böner och magi.
Mitt förslag till ett tema är därför
Hur kan jag övertyga mej själv och andra att det är hög tid att agera för att minska utsläppen av växthusgaser.
Måste jag duscha och tvätta håret varje dag? Semesterresan till Kanarieöarna...går det inte lika bra att paddla på Klarälven? Bilen då...det händer ju då och då att det går ett tåg. Måste jag äta kött varje dag... går det att bli deltidsvegetarian? Frågorna är många och det gäller att förankra svaren i både hjärna och hjärta. Det här känns mer som ett upprop till ett politiskt apellmöte än till en fullmåneresa men det är bråttom! Det ena utesluter inte det andra.
Kram och God Fortsättning/ Grå Arne

--------------------
Skapare, visa mig min väg och gör mig villig att vandra den.
Fritt efter Heliga Birgittas bön
Thomas
Posted: 2007-01-02, 08:46

shamanisk

Arne har rätt, inget har kommit in, så denna fullmåne kör vi på ovanstående förslag.

Tack Gråing! respect.gif

Mvh,
Thomas

--------------------
Thomas
Posted: 2007-02-02, 00:04

shamanisk

Jag har inte fått En Enda idé/intention/mål utöver denna fullmånes intention - så blir det inte fler så slutar vi med detta.

--------------------
Fylgja
Posted: 2007-02-02, 11:07

Långsam Vandrare

Member No.: 295

Jag tycker det vore synd om detta upphörde.

Något som ligger mig nära till hands att tänka på, är:
Vi har en väldigt hög hastighet i västvärlden.
Fler och fler mår dåligt i ekorrhjulen.
T.o.m barn och ungdomar har stressymptom
Depressioner ökar....

Har det varit uppe tidigare?
Kanske någon kan formulera något?
(Jag är förkyld och har hjärnsläpp)

This post has been edited by Fylgja on 2007-02-03, 10:28

--------------------
// Lie
pessinki
Posted: 2007-02-02, 21:50

Medlem

Member No.: 242

En stor andel av våra syskon lever i skräck.

Där ute våldtas, misshandlas, förslavas, mördas och torteras våra syskon.

Där ute detonerar bomber. Där ute blir barn soldater.

Där ute ligger oceaner av svett som spillts för att bygga det ultimata förstörelsevapnet.

Där ute "försvinner" våra grannar i dagsljus. De faller mot jorden av oräkneliga nackskott.

Vårt släktes fotsulor är skoningslöst hårda av blod och salta tårar - där vi trampar allt och alla under oss.

Vad har vårt släkte för syfte egentligen?

- Hur ska vi vända vårt hat till kärlek?

--------------------
Vi är starka tillsammans
kraa
Posted: 2007-02-05, 09:09

Medlem

Member No.: 181

Spinner vidare på Fylgas tanke om depressionerna som ökar.
Självmord dödar många, fler än trafiken gör om jag är rätt underrrättad. Det handlar ofta om våra unga och kvar blir skuldtyngda anhöriga och vänner.

Organdonationernas mörka sida, handel med kroppsdelar. Hur kan denna livräddande upptäckt användas utan att missbrukas?

Hur tar vi ställning och vad gör vi?

--------------------
Gör mot andra vad du vill att dom ska göra mot dig.
Thomas
Posted: 2007-02-23, 08:17

shamanisk

Snälla skicka era förslag till Fullmånemöten till mig via PM smile.gif

--------------------
InvisionFree - Free Forum Hosting
Enjoy forums? Start your own community for free.
Learn More · Register for Free

Topic OptionsPages: (3) [1] 2 3 

Uppdatera Chattlåda - Om du postar och får ett error i chattlådan, uppdatera innan du postar igen. Lådinställningar
   Lådstorlek:
Chattlåda

Hosted for free by InvisionFree (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Page creation time: 0.7355 seconds | Archive

url1: http://www.trolltrumman.net | url2: http://z10.invisionfree.com/Trolltrumman | För frågor om arkivet.